Go to Top

Pozycjonowanie – od czego zacząć ? cz.1

Przecież to proste ! Należy poszukać w google.pl firm pod hasłem pozycjonowanie, wysłać pytanie o ofertę i wybrać najtańsza (najlepiej pół roku za darmo) – tak zapewne pomyśli większość klientów. Jest to najczęściej popełniany błąd, który może kosztować cię bardzo duże pieniądze. Jak się przed tym uchronić – czytaj w kolejnych częściach mojego poradnika.

Przed wyszukaniem firmy/osoby, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony powinieneś odrobić zadanie domowe. Musisz odpowiednio przygotować się do rozmowy z pozycjonerami aby maksymalnie skorzystać z ich usług.

Zadaj sobie pytanie : co jest moim celem ?

  • Pozycjonowanie ? (jeżeli prowadzisz firmę usługową w zakresie pozycjonowania to – tak)
  • Zwiększenie ilości odwiedzin na mojej stronie ?
  • Większa liczba telefonów do firmy ?
  • Wydanie budżetu reklamowego ?
  • Zwiększenie sprzedaży produktów/usług ?

Najczęściej zależy nam na zwiększeniu sprzedaży i tego powinniśmy się trzymać. Jak do tego doprowadzić ? Należy sprowadzić zainteresowanych klientów na Twoją stronę ? Jak to zrobić ? Masz kilka możliwości – ja skupię się na jednej – pozycjonowaniu. Co to jest pozycjonowanie lub SEO (w Polsce jest błędnie używane zamiennie z hasłem pozycjonowanie).

Pozycjonowanie – działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych. Pozycjonowanie jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie bazuje na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek, ciągłym poznawaniu nowych, które algorytmy biorą pod uwagę przy ocenianiu strony oraz na weryfikowaniu już istniejących. Pozycjonowanie jest procesem ciągłym.

Wracam do pytania zadanego na początku artykułu – od czego zacząć pozycjonowanie ? Czy można to w jakiś sposób zaplanować i realizować ?

Plan jakim powinieneś się kierować

  1. Wybór i analiza fraz kluczowych
  2. Testowa kampania np AdWords
  3. Wytypowanie fraz do pozycjonowania
  4. Zapytania ofertowe do pozycjonerów
  5. Wybór najkorzystniejszej oferty
  6. Monitorowanie wyników

W pierwszej części skupię się na pierwszym punkcie listy.

Wybór i analiza fraz kluczowych

Najpierw definicja :

Fraza lub słowo kluczowe – ciąg znaków wpisywanych przez internautów w wyszukiwarce w celu znalezienia interesujących ich treści.

Jakie frazy powinienem wybrać ? Jest na to kilka sposobów – omówię je od najłatwiejszego do najtrudniejszego – co nie oznacza, że najłatwiejszy jest mniej skuteczny od trudniejszych 🙂
Aby w jasny sposób wytłumaczyć cały proces – posłużę się przykładem – jestem właścicielem sklepu internetowego z biżuterią.

Pamiętaj aby wszystkie frazy zapisywać w pliku tekstowym – jedna fraza w linijce – przyda nam się do późniejszej analizy i wyboru konkretnych fraz.

1. Wymyślanie fraz

Jest to stosunkowo prosty sposób – zaczynamy od określeń ogólnych i stopniowo rozbudowujemy je o kolejne słowa.

Pierwszą frazą jaka przychodzi na myśl to biżuteria – bardzo ogólnie określa asortyment mojego sklepu. Kolejne frazy tworzymy dodając przymiotniki np. biżuteria srebrna, biżuteria złota, platynowa biżuteria itd. Kolejne frazy to podzbiory biżuterii czyli np. kolczyki, wisiorki, łańcuszki, pierścionki, klipsy, naszyjniki – do każdego z nich dodajemy przymiotniki np. długie kolczyki, tanie wisiorki, srebrne łańcuszki, modne pierścionki itd. Kolejnym krokiem może być zbudowanie fraz 3 wyrazowych np. długie srebrne kolczyki, tanie wisiorki miedziane, tanie srebrne łańcuszki.

2. Narzędzie sugestii słów kluczowych

Jednym z najbardziej znanych i darmowych narzędzi jest wbudowana w konto Google Adwords opcja podpowiadania słów kluczowych. Aby z niego skorzystać trzeba mieć konto w Google Adwords. Po zalogowaniu wchodzimy w menu > Narzędzia i analiza > Narzędzie propozycji słów kluczowych.

Na powyższym obrazku pokazałem jak uzyskać sugestie fraz powiązanych z podanym jednym słowem kluczowym. Uzyskałem 56 unikalnych fraz powiązanych z moim głównym słowem kluczowym. Taką czynność możesz powtórzyć dla kolejnych głównych słów kluczowych takich jak kolczyki, naszyjniki itd. Jak wykonać prostą analizę uzyskanych wyników napiszę w dalszej części.

3. Analiza konkurencji

Jest również inny sposób w którym nie muszę „bawić się w wymyślanie koła” – kto wykonał dobór słów i ich analizę ? Moja konkurencja 🙂 Korzystam z google.pl, wpisuję hasło biżuteria i klikam w pierwszy wynik – w tym przypadku trafiam na stronę www.apart.pl (znana firma posiadająca sieć salonów jubilerskich). Jak w tej chwili skorzystać z doświadczenia mojej konkurencji ?

Wchodzę na ich stronę i sprawdzam co mają napisane w tytule strony :

Już wiem jakie słowa są dla nich najważniejsze : jubiler, biżuteria, złoto, srebro, diamenty – możemy szukać dalej – sprawdzam strony kategorii np.  www.apart.pl/pl/obraczki,c,1 – dzięki temu mam kolejne słowa kluczowe.
Można również sprawdzić kod strony i tag HTML „meta description” i „meta keywords”. Warto również zapoznać się z treściami na poszczególnych stronach – często w tekście występują frazy związane z daną stroną.

Mogę również skorzystać z serwisów typu serpstat.pl > wpisujemy na tej stronie domenę konkurencji lub słowo kluczowe – w tym przypadku sprawdzam apart.pl. (serpstat.pl/domena/apart.pl).

W rezultacie otrzymuję również sporą listę słów kluczowych wraz z przybliżonymi pozycjami pod jakimi znajdę domenę apart.pl.

Oprócz powyższych metod są bardziej zaawansowane – zostawmy je dla pozycjonerów zawodowo zajmujących się pozycjonowaniem.

Analiza zebranych słów kluczowych

Po zebraniu dużej liczby fraz należy dokonać wyboru i „przesiania” otrzymanej listy (pamiętałeś o zapisywaniu fraz do pliku tekstowego ?). Mogę skorzystać z Narzędzia propozycji słów kluczowych (o którym wspominałem powyżej). W miejsce gdzie wpisałem poprzednio biżuteria – wklejam listę zebranych słów – pamiętając o zasadzie – jedna fraza = jedna linijka. Należy zaznaczyć opcję „” !

Sortuję wyniki po ilości lokalnych wyszukań – od razu możesz zauważyć, że frazy jednowyrazowe i dość ogólne mają największą liczbę wyszukań – dość prawdopodobne jest, że będą to frazy które przyniosą na twoją stronę najwięcej ruchu ale również będą najdroższymi frazami do pozycjonowania.

Zapamiętaj również, że z takich ogólnych fraz będziesz miał najniższą konwersję czyli np. na 10000 zapytań pod hasłem biżuteria czy jubiler z oferty mojego sklepu z biżuterią online skorzysta jeden klient. Oznacza to, że wydając np. 1000zł/msc na wypozycjonowanie 1 frazy uzyskasz 10 sprzedaży na których zarobisz np 300zł.  Powstaje strata którą musisz pokryć – w efekcie po kilku miesiącach zaczyna brakować ci środków na reklamę i musisz zamknąć swoją stronę.Na drugim biegunie są frazy ścisłe określające co klient szuka np. krótkie kolczyki ze złota – takich zapytań w miesiącu będzie np. 1000 z czego na mój sklep wejdzie 500 osób i z tego np. co 100 złoży zamówienie.

Konwersja – wskaźnik, który pokazuje ile osób z odwiedzających wykonało interesującą nas akcję – w przypadku sklepu internetowego złożyło zamówienie. Przykładowo – 1000 osób odwiedziło sklep – 10 osób kupiło – wskaźnik konwersji wynosi 1% (10 akcji/1000 odwiedzin =0,01 (czyli 1%))

Ale to nie znaczy, że tak będzie z każdą frazą – dlatego należy przeanalizować frazy z naszej listy pod kątem „ogólności”, ilości miesięcznych wyszukań, konkurencyjności (im więcej wyszukań tym prawdopodobnie większa konkurencja) oraz sezonowości fraz. Na powyższym obrazku widać, że trendy zapytań rozkładają się na listopad – styczeń – poza tymi miesiącami jest tendencja spadkowa. Oznacza to, że w szczycie możesz mieć np 2x więcej wejść z wyszukiwarki niż poza sezonem.

W moim przypadku wybrałbym z analizowanej listy 3-5 słów jednowyrazowych (trudnych i kosztownych do wypozycjonowania ale również ściągających duży ruch na mój sklep), 10-20 fraz dwuwyrazowych (średnich i średnio kosztogennych) oraz kilkadziesiąt fraz 3 i więcej wyrazowych (łatwych i dość tanich).

Z tak przygotowaną listą fraz mogę przygotować testową kampanię np w Google Adwords – czyli kupić ruch z linków sponsorowanych i przetestować ich skuteczność na moim sklepie. Dzięki temu stosunkowo małym kosztem ocenię, które frazy opłaca się pozycjonować, a które są zupełnie nieprzydatne dla mojego sklepu.

Pamiętać należy również o właściwej optymalizacji pozycjonowanej strony – bez tego będziemy płacić znacznie wyższe stawki w Adwords jak również pozycjonowanie strony będzie niemożliwe lub bardzo utrudnione.

Jeżeli masz jakieś pytania – zapraszam do komentarzy poniżej lub skontaktowania się ze mną bezpośrednio.

W kolejnej części poradnika opiszę przykładową testową kampanię w Google Adwords oraz jak ocenić, które frazy nadają się do dalszego pozycjonowania.

Przeczytaj podobne wpisy :

Pozycjonowanie – od czego zacząć ? cz.1
5 (100%) 2 votes
, ,

About Jakub Sawa

Od 2008 roku ściśle związany z polskim rynkiem ecommerce, od ponad 15 lat aktywny Internauta, pasjonat nowych technologi, z których korzysta na co dzień. Właściciel kilku sklepów internetowych, praktyk, aktywnie działający w społeczności ecommerce i SEO. Prowadzi bloga o praktycznej stronie handlu w internecie, zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie ecommerce, pozycjonowania i SEO/SEM.

  • hej, dobre info dla rozpoczynających pogoń za top10 😉 … ale warto nadmienić, że przy określaniu opłacalności hasła kluczowego przy korzystaniu z narzędzia propozycji słów kluczowych Google’a należy zaznaczyć „Typ dopasowania” na ścisłe – w ten sposób otrzymujemy bardziej wiarygodne informacje na temat średniej ilości wyszukań hasła kluczowego w wyszukiwarce google.pl.
    Przy Dopasowaniu przybliżonym otrzymujemy w większości przypadków znacząco zawyżoną średnią ilość wyszukań co może doprowadzić do „przypalenia się” na niewłaściwe hasła kluczowe (różnica może być bardzo duża … np.: biżuteria w dopasowaniu przybliżonym daje 450 000 wyszukań a przy dopasowaniu ścisłym już tylko 22 200).
    Z doświadczeń z wynikami z tego narzędzia mogę powiedzieć, że wiarygodniejsze są te ze ścisłym dopasowaniem.

  • dzięki za zwrócenie uwagi – zapomniałem o tym 😉
    poradnik zostanie poprawiony

    wyszła jeszcze jedna sprawa – przy sprawdzaniu ilości zapytań dla własnych fraz – nie wiem dlaczego ale nie da się posortować tabelki z wynikami
    rozwiązaniem jest skopiowanie zawartości do arkusza kalkulacyjnego np. Excel lub LibreOffice i tam posortowanie po odpowiedniej kolumnie
    (ta informacja również zostanie wprowadzona do poradnika)

  • też to ostatnio zauważyłem 😉 … dlatego oznaczam „moje hasła kluczowe” gwiazdką i sortuję tabelkę z propozycjami … zawsze jakieś wyjście ;p

  • Pingback: Jak wypozycjonować sklep - Praktycznie o e-commerce()