Go to Top

Darmowy Audyt SEO #1 – djgotuje.pl

Zgodnie z zapowiedzią – rusza seria pt DASTS (Darmowy Audyt SEO Twojej Strony). Na pierwszy ogień wybrałem bloga kulinarnego. Zapraszam do lektury.

Przedmiot audytu :

strona główna djgotuje.pl

url : djgotuje.pl

typ serwisu : blog

silnik : wordpress

 Plan audytu

  1. Wstępna kontrola serwisu
  2. Dostępność serwisu dla robotów
  3. Kod HTML&CSS
  4. Treści w serwisie
  5. Struktura i linki wewnętrzne

Wstępna kontrola serwisu

Przed analizą techniczną zawsze wchodzę na serwis i „klikam” po nim, aby wyłapać największe problemy lub błędy, nad którymi skupię się w dalszej części audytu. Co rzuciło mi się od razu w oczy ? Idąc od góry strony :

linki do profili społecznościowych z atrybutem dofollow

Kilka kont w serwisach społecznościowych i WEB2.0 – to się chwali – tylko po co z atrybutem dofollow ? Chyba, że jest to robione rozmyślnie w celu podbicia pozycji w/w profili tak aby na zapytanie brandowe w SERPach pojawiły się oprócz linka do serwisu również profile.

Kolejna sprawa – dopasowanie bloku reklamy AdSense – w tej chwili jest wstawiony standardowy blok – nie wygląda to zbyt estetycznie – można pomyśleć o innych rozmiarach jednostek reklamowych.

słabe dopasowanie jednostki reklamowej AdSense do boxu

Przewijam stronę, jest lista wpisów, reklamy itp i docieram do dołu strony i stopki. Tutaj chwilę chce się zatrzymać i trochę poznęcać nad jej budową.

linki site-wide i dofollow w stopce audytowanej strony

Problemy :

  1. Box pod nazwą „linkownia” a w nim kilka linków site-wide zewnętrznych z atrybutem dofollow – czyli wszystkie występują na wszystkich podstronach serwisu (również podstronach tagów i zdjęć – o tym później). Na pierwszym miejscu linkowanie do tego samego serwisu – w niczym to nie pomaga, nie szkodzi ale jest zupełnie zbędne.
  2. Po prawej podobna sytuacja z tym, że podlinkowane są banery – czy muszą być na każdej podstronie ?
  3. Na samym dole 3 linki – do licencji CC, do WordPressa i autora templatki – wszystkie dofollow

Zalecenia :

  • linki  do usunięcia/przeniesienia na dedykowaną podstronę gdzie można opisać linkowane serwisy, dodać miniaturki itp.
  • banerki do usunięcia – przeniesienia na dedykowaną podstronę lub do wstawienia nofollow
  • informacja o licencji CC – moim zdaniem link zbędny, a jeżeli już to z parametrem nofollow. Po prawej link do strony WordPressa (nie jest już wymagany przez licencje WP) oraz do autora templatki – oba linki dofollow – do zmiany na nofollow lub wywalenia (jeżeli licencja templatki pozwala na usunięcie linka)

Kolejną sprawą jaka zwróciła moją uwagę to ogromna ilość podstron tagów – a na nich pełno zduplikowanej treści (wypisy i fotki z wpisów). Od strony użytkowej tagi mogą być użyteczne – z punktu widzenia optymalizacji – należałoby ustawić noindex,follow na te podstrony.

Następna rzecz do poprawienia – fotki (przykładowa fotka). Widzę tutaj kilka problemów :

  1. niezoptymalizowany rozmiar fotek – 5 184px × 3 456px i przez to waga 3MB pojedynczej fotki to przesada – wystarczyłby rozmiar zbliżony do 1024px dla dłuższego boku i waga około 100-200KB
  2. nazwa pliku : IMG_58031.jpg – można zmienić nazwę na opisową np. tak : kurczak-na-ostro-z-frytkami.jpg
  3. jakaś wtyczka, która powoduje generowanie i umieszczanie fotek na osobnej podstronie – po kliknięciu na miniaturkę fotki w tekście nie otwiera się bezpośrednio fotka a podstrona z kolejną miniaturkę – zupełnie pozbawiona treści – którą musimy kliknąć kolejny razy aby otworzyło się ogromne zdjęcie z pkt 1 (przykład)
  4. słabe opisy alt miniaturek np. alt=”IMG_58031

Zalecenia :

  • użyć jednego z wielu programów do zmniejszania rozmiarów i wagi zdjęć – choćby IrfanView lub GIMP
  • stosować opisowe nazwy plików zdjęć
  • wywalić wtyczkę, która generuje te nieszczęsne podstrony i zainstalować choćby FancyBox for WordPress
  • stosować poprawne opisy alt np. alt=”kurczak na ostro z frytkami”

Nie chcę jednak tylko krytykować – bardzo dobrym pomysłem jest umieszczenie linka do strony na fotkach oraz coś co spodobało mi się od strony użytecznej – w przypadku przepisu na jakieś danie – możliwość dodania listy składników do aplikacji listonic – bardzo wygodna rzecz.

Dostępność serwisu dla robotów

Przy popularnych CMSach zazwyczaj kwestia dostępności jest rozwiązana poprawnie – przyglądnijmy się bliżej tej witrynie.

robots.txt

Plik robots.txt istnieje i zawiera standardowe wpisy generowane przez WordPressa – nie ma tu żadnej niespodzianki. Adres strony jest poprawnie ustawiony na „bez www” dzięki czemu unikniemy indeksacji podstron serwisu z www i bez www co powoduje duplikacje treści w obrębie serwisu.

Wspominałem wcześnie o blokadzie indeksacji podstron tagów i podstron zdjęć generowanych przez jakąś wtyczkę WordPressa.

Pagespeed

Zawsze sprawdzam też wskazówki odnośnie szybkości danego serwisu – http://developers.google.com/speed/pagespeed/ – dla djgotuje.pl wynik to 70/100 i nie ma jakiś grubych problemów. Nie wszystkie wskazówki pokazywane przez ten serwis są krytyczne – ale warto rzucić okiem co wypluwa nam narzędzie Google.

Stopnia indeksacji nie mogę ocenić ponieważ nie mam dostępu do konta Google Webmasters Tools dla audytowanej strony. Serwis posiada wygenerowaną sitemapę – wyrywkowa kontrola pokazała, że kluczowe strony są zaindeksowane.

Kod HTML&CSS

Title

Dla strony głównej wygląda tak :

<title>DJ Gotuje kuchenne eksperymenty przyprawione tradycją… | kuchnia,jedzenie,przepisy,relacje,recenzje,djgotuje.pl,felietony,</title>

niepotrzebnie są tutaj upchane słowa kluczowe – title jest do przerobienia. Przy okazji meta keywords można usunąć – zwłaszcza, że jest tam upchane dużo słów kluczowych – a na ten znacznik roboty wyszukiwarek nie zwracają uwagi już od kilku lat.

Meta description

Na stronie głównej brakuje meta description – jest to istotny błąd – warto uzupełnić – przez to opis w wynikach wyszukiwania wygląda tak :

brakujący opis w meta description

jest pobierany losowy tekst z treści strony – nie zachęca do kliknięcia, prawda ?

 Treści w serwisie

Bardzo często osoby prowadzące blogi hobbystycznie zakładają 2,3 i więcej kont na popularnych platformach blogowych i publikują te same wpisy na wszystkich kontach. Jest to błąd – ponieważ te same teksty są powielane w różnych miejscach i zaczynają „rywalizować” ze sobą w SERPach. Są też używane przez platformy przy tworzeniu katalogów treści – powoduje to problemy. Dlatego należy pamiętać o używaniu link rel=”canonical” href=”adres wpisu” aby oznaczyć oryginalny artykuł.

Na audytowanym blogu występuje właśnie ten problem – ten sam artykuł jest dostępny pod adresem http://djgotuje.blog.pl/?p=382 jak również pod adresem http://djgotuje.pl/index.php/stek-burgery-czy-knajpa-goralska/ oraz http://djgotuje.tumblr.com/post/68085918813/stek-burgery-czy-knajpa-goralska . Należy pozostawić jeden blog i nie duplikować treści.

Struktura i linki w serwisie

Od razu napiszę o strukturze linków – bardzo nie lubię gdy w adresach pojawiają się takie kwiatki jak „index.php” – WordPress ma bardzo prosty system wyboru struktury linków wewnętrznych – pozostawienie tam „index.php” niepotrzebnie wydłuża cały adres i powinno zostać poprawione. CMS po zmianie zadba o odpowiednie przekierowanie starych adresów na nowe.

Podsumowanie audytu

Lista problemów w kolejności od najważniejszych do mniej ważnych :

  1. powielanie wpisów na innych platformach – jeżeli muszą być wrzucane w inne miejsca warto je przeredagować
  2. generowania podstron z miniaturkami zdjęć
  3. indeksowanie podstron tagów
  4. tag title i brak opisu meta description na głównej stronie
  5. podwójny kod śledzenia Google Analytics
  6. dofollow w boksie linkowania i site-wide
  7. dofollow na banerki
  8. dofollow na licencje CC, WordPress
  9. dofollow do profili społecznościowych
  10. struktura linków wewnętrznych (index.php w adresie)
  11. format reklamy AdSense

Jest to pierwszy audyt z serii DASTS, robiony w dość ograniczonym przedziale czasowym – jest to tylko czubek góry lodowej analizy jaką można wykonać. Pamiętać należy ,że w tym wpisie skupiłem się na subiektywnie wybranych problemach i nie wykonałem pełnego audyt jak w przypadku zleceń komercyjnych. W przyszłym tygodniu kolejna strona na tapecie – możecie zgłaszać swoje propozycje tutaj : http://tnij.org/qufwvh1

Aktualizacja – dodana lista spraw do poprawy w podsumowaniu

Przeczytaj podobne wpisy :

Darmowy Audyt SEO #1 – djgotuje.pl
5 (100%) 2 votes
,

About Jakub Sawa

Od 2008 roku ściśle związany z polskim rynkiem ecommerce, od ponad 15 lat aktywny Internauta, pasjonat nowych technologi, z których korzysta na co dzień. Właściciel kilku sklepów internetowych, praktyk, aktywnie działający w społeczności ecommerce i SEO. Prowadzi bloga o praktycznej stronie handlu w internecie, zajmuje się konsultingiem i doradztwem w zakresie ecommerce, pozycjonowania i SEO/SEM.
  • Wedrowiec
  • pisałem o tym w sekcji Treści w serwisie – wrzucanie tego samego wpisu na kilka platform jest bolączką osób, które piszę z pasją o swoim hobby, a nie mają podstawowej wiedzy o działaniu wyszukiwarek, dlatego uważam, że takie mini audyty mogą niektórym pomóc

  • Wedrowiec

    Jakub wiem, czytałem 🙂 , odniosłem się ponieważ wg. mnie ma to kolosalne znaczenie i to nie tylko na zasadzie „rywalizacji w serpach”, taka duplikacja (zewnętrzna) od czasu jakiegoś po prostu potrafi ubić stronę.

  • dzięki za sugestię – dodałem listę problemów od najważniejszych do mniej ważnych

  • WordPressów się nie audytuje – takie strony poddaje się optymalizacji tylko 🙂 Chociaz znam wiele wordpressów schrzanionych maksymalnie ale trzeba sie naprawdę zmęczyć że go zpesuć …

    http://www.seoptimer.com/report/djgotuje.pl/52d65782b4860

    Źle wykonane Hx
    Spam w META
    16 wychodzących bez NF
    Można by zmienić URLe na bardziej friendly….

    I tyle 🙂

  • „Źle wykonane Hx
    Spam w META
    16 wychodzących bez NF
    Można by zmienić URLe na bardziej friendly….”

    tylko, że wtedy nie było by tego wpisu 😉

  • Może napiszę coś o mnie. Serwis powstał z pasji do jedzenia. Dzięki temu audytowi wiem teraz co poprawić aby łatwiej było wyszukać. Widzę że czeka mnie masa pracy. ale może sie to jakoś ogarnie. Tak naprawdę w SEO jestem kompletnym przedszkolakiem i sporo wody upłynie zanim uda się pokonać te błędy. Niestety nie stać mnie na profesjonalną obsługę więc muszę zrobić to sam. Jestem bardzo wdzięczny za ten audyt. I postaram się w weekend coś porobić w tym temacie. Najpierw muszę zrozumieć go bardziej bo jak pisałem czarna magią są niektóre pojęcia dla mnie. Co do duplikacji na kilku platformach to serwis początkowo powstał na Tumblr a potem doszła własna domena i hosting. Platformy traktuję jako backup wpisów jakby mnie nie było stać na odnowienie domeny. Do dziś nie wiem jak to się stało że moje zdjęcia i wpisy coraz częściej lądują na pierwszych stronach wyszukiwania. Co do Durszlaka i Znajdź przepisy są to strony które aby być w ich katalogu muszą mieć te banery prawdopodobnie uda mi się je przenieść na pod stronę. Co do Stopki i social ikon temat jaki jest zainstalowany nie ma możliwości zmienienia. (darmowe więc ciężkie do przerobienia przez laika). Tagi no tutaj mnie uczono aby opisywać jak najlepiej ale jak widać za bardzo chyba taguje.

  • Zainstaluj sobie dodatek do WP (snippet wyświetlający w wynikach wyszukiwań miniaturki fotek przepisów) daje to zwiększenie ilości odwiedzin z serpów

  • Który dodatek polecasz ? bo jest kilka jeden zainstalowałem ale w nim muszę pisać cały

  • qbeczek

    wystąpił jakiś problem z importem komentarzy pod tym wpisem – komentarze są w systemie ale disqus ich nie wyświetla – jeżeli ktoś ma pomysł jak to rozwiązać – zapraszam 🙂

  • test

  • test2